Dítě a zvíře


Mnohé výzkumy ukázaly, že u dětí je nejoblíbenější pes a následuje kočka. Zvířecí mazlíčci jsou pro ně věrní přátelé, se kterými se mohou pomazlit, zvíře je nehodnotí a neodsuzuje. Navíc jim zvyšuje sebedůvěru a cítí se vedle nich silnější a odvážnější.


Zvíře má na dítě dobrý vliv
S domácím zvířetem se děti naučí o někoho pečovat, přebírat zodpovědnost za vztah a péči, ve které je na nich někdo závislý. Děti se mohou vžívat do potřeb zvířete, rozvíjet empatii, pochopení pro druhé a potlačovat svůj egocentrismus. Hlavně pes, se kterým se chodí na procházky, podpoří i rozvoj pohybových dovedností a aktivit dětí. Děti, které vyrůstají se čtyřnohým přítelem, jen zřídka trpí alergiemi, astmatem a ekzémy. Zejména psi posilují imunitu u dětí.
Zvíře jako terapeut
Dětští psychologové používají zvířata pro terapii. Umí u dětí léčit duši, mysl i tělo. Podněcují sociální kontakt, podporují smysly, stimulují hmat, čich i celkovou motoriku dítěte. Zvířata vytváří bezpečný prostor pro uvolnění emocí a děti se jim mohou vypovídat. Cítí z nich emocionální podporu a citovou jistotu v každé situaci. Zvíře je neposuzuje, neodsuzuje, nic jim nevyčítá, nekontroluje je a má je bezpodmínečně rádo. To je prospěšné pro jejich správný vývoj.
V každém věku děti vnímají zvíře jinak

  • Pokud je zvíře součástí jejich raného věku a jsou s ním v pravidelném kontaktu, vnímají jej jako samozřejmou součást rodiny a snadno si k němu vytvářejí vztah.
  • V batolecím věku jsou dětem pejsci zdrojem fyzického kontaktu, mazlí se s nimi, tulí se k nim a nosí je. Neumí se však ještě do zvířete vcítit a respektovat jeho odlišné potřeby. Mohou být k sobě vzájemně agresivní a zvíře může útočit na dítě, které mu ubližuje. Pak si dítě může vypěstovat strach.
  • Pro dítě ve věku 4 až 7 let je zvíře kamarád na hraní a obohacuje jeho prožitky. Není však ještě schopno za zvíře plně převzít zodpovědnost. Ještě nemá plně rozvinuté mentální schopnosti, zvládne mu však dát do misky granule, vyměnit podestýlku nebo pejska na vodítku vyvenčit. Potřebuje ale pomoc dospělých.
  • Ve věku 7 až 11 let jsou děti schopny empatie, vnímají odlišné potřeby zvířete a zajímají se o projevy jeho chování. Při pozitivní motivaci se o něj umí postarat.
  • Od 11 let je dítě schopno pohlížet na zvíře jako na součást přírody, přírodních cyklů a vývojových zákonitostí. Může se naučit rozumět přírodě a jejímu rytmu.
  • V pubertě má vztah mezi dítětem a psem větší důležitost. Zvíře posiluje sebehodnocení dítěte, kladný vztah k sobě samotnému, jeho prestiž mezi kamarády, zvyšuje jeho komunikační a sociální dovednosti, jako je trpělivost, tolerance, respekt, empatie a systém hodnot. Zvíře se stává důvěrným přítelem.

Posilte vztah mezi dětmi a zvířaty
Byla by škoda neumožnit dětem, aby mohly svůj vývoj obohatit o zkušenosti ze vztahu se zvířaty. Zodpovědnost za zvíře však leží stále na dospělých a našem vztahu se zvířecím členem rodiny. Je třeba děti podporovat a jít jim příkladem.